Er du sulten efter en jul med mere glæde og mindre stress?

Posted on 17 dec, 2013

langsom-computer-pc-hurtigere

Udnyt juleferien til, at lukke ned for travlhed og stress – gå på opdagelse efter mere ”langsomhed”, nærvær, fordybelse og legelyst!

 

December måned er måske en af årets travleste måneder fyldt med arbejdsopgaver, som skal ud af døren inden vi tager hul på det nye år, arrangementer i diverse institutioner og skoler, julefrokoster, julegaveindkøb osv. Fælles for de fleste af os er, at vi år efter år, bliver overvældet af denne ”decemberhed”, hvorved vi glemmer, at have det sjovt, at grine, at sætte farten ned og nyde julens (og livets) glæder. Konsekvensen af denne årlige detour er altså, at vi lader os opsluge af julemånedens stress og travlhed, hvorved vi bliver pessimistiske, irritable, sure, triste osv., og så er gode råd dyre, når først, vi har jaget julefreden, nærværet og fordybelsen på flugt.

 

Find magien med livets glædeseliksir

Forskning viser faktisk at alle kan træne evnen til, at blive mere legesyge og til at have det sjovt, selv dig, som måske ikke tjener kassen, stadig leder efter drømmejobbet, har fem børn, syv katte og en pony eller hvad det nu må være. Men hvordan får vi brygget denne magiske glædeseliksir, som fører til større entusiasme, vitalitet og energi?

 

Som med så meget andet her i livet, handler det i bund og grund om fokusering af vores opmærksomhed og prioritering. Det handler om at vi  f.eks. gør det til en vane, at stoppe op et øjeblik hver dag for, at trække vejret dybt, mærke os selv, lytte til os selv og vores behov, og ikke kun til vores fysiologiske behov, som ”jeg er sulten, træt osv.” (hvilke selvfølgelig også er vigtige), men ofte glemmer vi, at være nysgerrige og udforskende i forhold til vores følelsesmæssige og psykologiske trængsler. Vi må altså lære os selv denne kunst så det bliver lettere, at passe på os selv, som helhed. I buddhismen taler man om det, at være i Zen, og stiller filosofiske spørgsmål, som ”hvad er lyden af, at klappe med en hånd” hvor essensen, stærkt simplificeret går ud på, at vi for, at vælge den meningsfulde vej i livet, må stoppe op og tvinge hjernen til at tænke over vores egen eksistens. Denne tænkning har således visse fællestræk med nyere tids filosoffers tænkning om  ”Langsomhedens filosofi” som ikke handler om, at vi skal gøre alting i sneglefart, det handler nærmere om, at vi skal forsøge, at gøre alting i det ”rigtige” eller optimale tempo. Vi skal være nærværende, smage på livet, have det sjovt, og nyde de timer og minutter vi har til rådighed, snarere end blot at tælle dem, og vi skal forsøge, at fordybe os og gøre, det vi gør, så godt som muligt, i stedet for så hurtigt som muligt.

 

Med ovenstående refleksioner in mente ønsker jeg dig en glædelig, legende, sjov og nærværende jul og et lykkebringende nytår, med masser af gode grin, tid til fordybelse og (langsomt) samvær med dem du holder af. Herunder giver jeg dig mine bedste anbefalinger til hvordan du kan brygge din egen glædeseliksir.

 

1.     Sæt tempoet ned

 

Når vi har travlt og er stressede pga. en overfyldt kalender, kan overskuddet til at have det sjovt, ligge på et meget lille sted. Vi vælger simpelthen legelysten fra fordi det, at finde på sjov og ballade, bare føles som endnu en opgave der skal løses.  Det er en dårlig prioritering, som potentielt dræner os endnu mere for energi. Tag derfor en pause hvor du overvejer hvilke aktiviteter eller arbejdsopgaver som giver dig ekstra energi og hvilke der tapper dig for energi, og forsøg at tilrettelægge din dag således, at de energidræbende opgaver bides over eller løses på en sjovere eller anderledes måde – og giv gerne dig selv en lille belønning hver gang du er kommet igennem en tung byrde.

 

2.     Find dit indre legebarn frem

 

Beslut dig lige nu og her for, at gøre det til en livsstil, at være mere legende og have det sjovt hver dag. Gør det til en vane, ligesom det, at gå i bad, børste tænder osv., at spørge dig selv hver morgen ”hvad kan gøre min dag i dag mere levende og sjov?” start f.eks. med at gøre hverdagens pligter, som madlavning, madpakker eller indkøb, sjovere ved at bede om selskab fra nogen du godt kan lide, lytte til musik, synge, danse eller bare tænke på noget sjovt, som får dig i bedre humør og/eller får dig til at grine.

 

3.     Tænk høje tanker om dig selv

 

Lad være med at banke dig selv i hovedet over alt det du ikke får gjort, eller ikke synes du er god til. Prøv i stedet at fortælle glade, sjove og positive historier om dig selv, og fremhæv alt det du gør bedst, alt det du er god til, og alt det der lykkedes for dig, og glæd dig således også over alt det du når.

 

 4.     Gør fjollede ting hver dag

 

Sæt dig selv fri og gør noget skørt hver eneste dag, slå et par vejrmøller når dine børn mindst venter det, dans en fjollet dans, fortæl en vittighed, find på kærlige og sjove drillerier overfor en kollega, ven eller din familie – lad være med at holde dig selv tilbage pga. tanker som ”jeg ser fjollet ud” eller ”åh nej det kan jeg ikke finde ud af” vær modig – JUST DO IT.

 

5.     Leg stille ”leg”

 

Prioriter ”langsomheden” og stilheden, pas på dig selv og sørg for, at sætte tid af hver dag til f.eks. alenetid eller tosomhed med en du holder af. Snup en løbetur og bliv blæst igennem, mediter, læs en god bog, kig din elskede dybt i øjnene, eller brug tiden til refleksion over livets forunderligheder og muligheder.

 

6.     Smid dårlige undskyldninger og ”jeg burde også” formaninger på porten

 

Hvad gør dig glad? Hvad giver dig energi? og hvad tænder dig? Grib de øjeblikke som byder sig, til at forfølge svaret og inspirationen affødt af disse spørgsmål. Giv dig selv lov til, at slippe kontrollen engang i mellem, og bare være tilstede uden krav om at nå et bestemt mål, og husk ingen kan eller skal være perfekte, heller ikke dig!

 

7.     Giv dig selv en indsprøjtning af nydelse hver dag

Tillad dig selv at bruge 15-20 minutter dagligt, på noget du virkelig sætter pris på, hvad enten det er, at gå en tur, lege med dine børn, snuppe en powernap, dyrke elskov med din partner eller drikke en god kop te i vintersolen. Forskning viser at når vi jævnligt giver os selv frihed til denne slags nydelsesfulde aktiviteter, ja så træner vi faktisk os selv til dels, at fokusere på, men også til automatisk, at tilvælge de ting i livet, som gør os glade. Så selvom det kan være svært, at få presset ind i programmet, så gør det alligevel, og mind dig selv om, at de dage, hvor du har mest  lyst til at fornægte dig selv legelysten, langsomheden og nydelsen, er sikkert der, hvor du har allermest brug for den.

 

 

Referencer

 

Ben-Shahar, T. (2008). Happier – Can you learn to be happy?

 

Engelbrecht, J. (2009). Nu vender vinden – Langsomhed og livsmod

 

Harvey, P. (1995). An introduction to Buddhism. Teachings, history and practices.

 

Honoré, C. (2004) In Praise of Slowness

 

Honoré, C. (2013). The Slow Fix: Solve Problems, Work Smarter and Live Better in a Fast World

 

Seligman, M. E.P. (2002). Authentic Happiness

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Modtag mit nyhedsbrev

Du modtager en bekræftelsesmail om lidt.